Hoe weet je dat je account gehackt is?
- Je ontvangt een e-mail over loginpoging met een nieuw apparaat
- Je merkt verdachte activiteiten op: bijv. laatste films gezien op Netflix
- Je vrienden vertellen je dat ze een vreemde e-mail van je hebben ontvangen
- Je merkt een frauduleuze betaling op je account op
- Er verschijnen vreemde berichten op je sociale netwerken
Hoe krijg je weer controle over je account?
- Heb je nog altijd toegang tot de account? Verander dan meteen het wachtwoord van die account en van je andere accounts en voeg tweestapsverificatie (2FA) toe, waar mogelijk
- Heb je geen toegang meer? Gebruik de herstelopties om opnieuw toegang te krijgen en verander daarna al je wachtwoorden. Lees meer over wachtwoorden.
Wat moet je nog meer doen?
- Scan je computer op virussen. Lees hier hoe je dat aanpakt.
- Zijn je bank- of kredietkaartgegevens gestolen, verwittig je bank en houd je rekeningen nauwlettend in het oog. Contacteer Card Stop op 078 170 170 als je verdachte transacties opmerkt.
- Zijn er gegevens uit je professionele leven gestolen, breng dan zo snel mogelijk je werkgever op de hoogte.
Wat kan je doen om je account beter te beveiligen?
- Activeer tweestapsverificatie (2FA) waar mogelijk.
- Gebruik altijd sterke wachtwoorden voor je accounts. Lees meer
Hoe komen je gegevens in de handen van hackers?
- Als je je gegevens invulde op een website of een online dienst die werd gehackt, dan kunnen je gegevens en je wachtwoorden op het internet belanden. Wees daarom voorzichtig met valse e-mails die vissen naar je gegevens. Je kan zelf nakijken of je gegevens op het internet circuleren via de website Haveibeenpwnd.
- Deel nooit je wachtwoorden met anderen, ook niet met vrienden. Met je wachtwoord kan iedereen toegang krijgen tot je account.
Zijn je gegevens vergrendeld door een virus dat losgeld vraagt?
Als je gegevens vergrendeld zijn door een virus dat losgeld vraagt, dan ben je het slachtoffer van een gijzelvirus of ransomware. Lees alles over ransomware en wat je eraan kunt doen.
1