Het kan iedereen overkomen: je bent je smartphone of je tablet kwijt of je toestel werd gestolen. Maar was het wel voldoende beveiligd? Of zijn je persoonlijke gegevens nu samen met je toestel in de handen van de nieuwe 'eigenaar'?
Toestel kwijt! Wat doe ik?
- Vervang onmiddellijk al je wachtwoorden van de accounts die op je toestel stonden (bv. e-mail, Facebook, Whatsapp…) en kies een uniek wachtwoord per account. Kies sterke en veilige wachtwoorden.
- Stonden je bank- of betaalgegevens op het gestolen toestel, verwittig de contactpersoon bij je bank en houd je rekeningen nauwlettend in het oog. Laat eventueel je bankkaarten en rekeningen blokkeren via Cardstop of 078 170 170 (+32 78 170 170 uit het buitenland).
- Stonden er gegevens uit je professionele leven op het toestel, breng dan zo snel mogelijk je werkgever op de hoogte.
- Als je toestel werd gestolen, doe dan aangifte bij de politie.
Een tip
Voorzie altijd een 'screen lock' met een code van minstens 6 cijfers op je toestel of maak gebruik van de de biometrische vingerafdruk. Wij raden het gebruik van een patroon af omdat dit patroon vaak zichtbaar blijft op je scherm.