Het is weer de tijd van het jaar dat veel mensen online geschenken aankopen. We wachten massaal op leveringen aan huis. Oplichters weten dat en proberen je om de tuin te leiden met valse berichten die beweren dat er iets mis is met je levering. Kijk uit, want dit is meestal een poging tot oplichting.
Heb je een online bestelling gedaan en wil je je pakje volgen? Doe dit via de 'track and trace' module van de winkel of de pakjesdienst zelf. Je kan dit meestal via de officiële app of het account dat je zelf hebt aangemaakt.
Stuur verdachte berichten altijd door naar verdacht@safeonweb.be en verwijder ze daarna.
Hieronder enkele voorbeelden van veel voorkomende phishingberichten die van pakjesdiensten lijken te komen:
Wat te doen?
- Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
- Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
- Verdachte sms'jes of berichten kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.
Heb je op een verdachte link geklikt?
- Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
- Geef NOOIT persoonlijke codes door.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
Ben je opgelicht?
- Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.