Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

December: een feestelijke maand maar ook een maand van oplichting

Deze decembermaand staat in het teken van feesten en reünies. Maar pas op: cybercriminelen zijn actiever dan ooit aan het einde van het jaar.

Pas op als je je eindejaarsinkopen online doet. Oplichters proberen je te misleiden met verleidelijke aanbiedingen.

Waar moet je op letten tijdens deze feestmaand?
  • Heb je een bijzonder aantrekkelijke aanbieding gekregen? Als de aanbieding te mooi is om waar te zijn, dan is dat niet zo.
  • Controleer altijd de URL van de website waarnaar de aanbieding je verwijst. Klik niet direct op de link of de knop 'Afrekenen', maar plaats eerst je muiscursor op de link om deze te controleren. Op een smartphone of tablet kun je dit doen door je vinger op de link of knop te houden, waarna de URL wordt weergegeven. Maar al te vaak gaat het bij phishing om de details: een punt, een letter meer of minder, enz. Leer hoe je valse URL's kunt detecteren in deze korte webinar: https://surfenzonderzorgen.safeonweb.be/nl/modules/1
  • Bezoek online verkoopsites door de officiële URL in te voeren die je zelf kent in plaats van te klikken op een link uit een verdacht bericht.
  • Doe nooit online aankopen via gratis openbare wifinetwerken. Deze netwerken zijn niet beveiligd, dus iedereen heeft er toegang toe, inclusief cybercriminelen die je gegevens kunnen stelen.
  • Als je cadeaus hebt besteld voor je dierbaren, pas dan op voor valse leveringsberichten.
Heb je een verdacht bericht ontvangen?
  • Stuur de e-mail door of maak een screenshot van de sms en stuur deze naar verdacht@safeonweb.be. De frauduleuze links in deze berichten kunnen dan worden omgeleid naar een waarschuwingspagina.
  • Geef nooit je bankkaart- of responscodescode na een verzoek per e-mail, sms, telefoontje of bericht op sociale netwerken.
  • Verwijder het verdachte bericht.
Te laat, ik heb mijn gegevens doorgegeven, ik heb een verdachte aankoop gedaan.
  • Als je je bank- of kredietkaartgegevens hebt meegedeeld, verwittig dan onmiddellijk Card Stop of bel 078 170 170.
  • Neem contact op met je bank om de laatste betaling en eventueel de rekening te blokkeren.
  • Dien een klacht in bij de lokale politie.
Voor meer informatie: