Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Christelijke Mutualiteit waarschuwt voor phishingberichten

De Christelijke Mutualiteit (CM) meldt ons dat er sinds enkele weken massaal veel phishingberichten de ronde doen die van de CM lijken te komen.

In deze berichten wordt er gevraagd om persoonlijke gegevens te actualiseren via een toegevoegde link. Als je op deze link klikt, kom je op een pagina die niet van de CM is maar van een oplichter. In een andere versie van het bericht wordt gevraagd om de verzekeringspremie te betalen.  Ook dat bericht bevat een link naar een betaalpagina die in geen geval van de CM is.

Hoe kan je echte berichten van de CM herkennen?

De CM stuurt altijd mails met een afzender die eindigt op '@cm.be' of '@info.cm.be'.

Andere afzenders zijn te wantrouwen. Bijvoorbeeld:

❌ info@mutualiteit.be

❌ cm.informeren@t-online.de

❌ cm.bijwerken@t-online.de

❌ mijnprofiel.cm@t-online.de

❌ mijndbdvwve@t-online.de

De CM zal je in e-mails altijd doorverwijzen naar www.cm.be, mijn.cm.be of campaigns.cm.be.

Twijfel je over de echtheid van een bericht?

Ga dan zelf via mijn.cm.be of cm.be controleren of de informatie in het bericht kan kloppen.

MC mail
volledige breedte
MC mail
volledige breedte
MC mail
volledige breedte
MC mail
volledige breedte
Heb je dit bericht gekregen?
  • Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
  • Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
Heb je op een verdachte link geklikt?
  • Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
  • Geef NOOIT persoonlijke codes door.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
Ben je opgelicht?
  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.  
  • Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.