Cybercriminelen zien de feestdagen als een uitgelezen moment om je op te lichten. Via valse berichten proberen ze je gegevens te bemachtingen of proberen ze je naar valse websites te lokken.
Denk daarom 3 keer na tijdens de feestdagen
- Is het aanbod te mooi om waar te zijn? Dan is het dat niet.
- Sporen ze je aan om snel te handelen? Opgepast. Criminelen zetten je graag onder druk om snel te kopen, zodat je niet te hard nadenkt.
- Staat het aanbod op een onbekende site? Neem de tijd om de site te onderzoeken alvorens te klikken. Kijk naar recensies en commentaren.
- Je ontvangt een geweldige advertentie van een merk op sociale netwerken of per e-mail. Controleer altijd of de promotie bestaat door ernaar te zoeken op Google en ga via de officiële website.
- Controleer het adres van de website. Vaak veranderen ze subtiel de spelling of de domeinnaam van de webwinkel.
Heb je een verdacht bericht ontvangen?
- Zie je een bericht dat je verdacht vindt? Stuur het dan onmiddellijk door naar verdacht@safeonweb.be. Wij laten de links in deze berichten blokkeren.
- Geef NOOIT wachtwoorden, codes van je bankkaart of response codes door via een e-mail, telefoongesprek, sms’je, of sociale media.
- Verwijder het bericht.
Heb je toch een aankoop gedaan of heb je bankgegevens doorgegeven?
- Als je bankgegevens hebt doorgegeven, verwittig dan onmiddellijk je bank en blokkeer je bankkaart via Card Stop op 078 170 170 (+32 78 170 170 uit het buitenland).
- Als je een wachtwoord hebt gedeeld, verander het wachtwoord dan onmiddellijk op alle plekken waar je het gebruikt.
- Wordt het phishingbericht doorgestuurd naar jouw contacten, verwittig ze dan.
- Dien een klacht in bij de lokale politie.
Voor meer informatie :
- https://safeonweb.be/nl/shop-veilig-online
- https://safeonweb.be/index.php/nl/leer-valse-mails-herkennen
volledige breedte
volledige breedte