Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Oplichters doen zich voor als autoriteiten: wees op uw hoede

Oplichters gebruiken nieuwe technieken om je vertrouwen te misbruiken. Ze doen zich voor als bankmedewerkers, politieagenten of medewerkers van officiële diensten zoals Card Stop en proberen je in de val te lokken.

Een goed geoliede oplichting

De zwendel begint vaak met een telefoontje over zogezegde fraude op je bankrekening.

Om 'je bezittingen te beschermen' willen de fraudeurs je bankkaart terugkrijgen, je geld laten overschrijven naar een zogenaamd beveiligde rekening of je geheime codes of de codes van je digipass achterhalen.

Herken de waarschuwingssignalen

Hieronder volgen enkele typische signalen van een poging tot fraude:

  • Onverwacht contact: een 'medewerker' belt je onverwachts om je te vertellen over vermeende fraude.
  • Overdreven urgentie: ze dringen erop aan dat je onmiddellijk actie onderneemt – een klassieke techniek om te voorkomen dat je nadenkt.
  • Gebruik van persoonlijke gegevens: soms kennen ze je naam, telefoonnummer of geboortedatum om je vertrouwen te winnen.
  • Vermomde diefstal: ze vragen je om je bankkaarten onder het voorwendsel van veiligheid.
  • Vragen om codes: ze vragen om je pincode, de antwoordcode van je digipass of andere vertrouwelijke gegevens.
  • Manipulatie op afstand: Ze kunnen je vragen om software te installeren, je scherm te delen of geld over te maken naar een zogenaamd 'beveiligde' rekening.

Hoe kan je je beschermen?

  • Geef je bankkaarten nooit aan iemand anders.
  • Geef nooit je codes door. Of het nu via de telefoon, e-mail of persoonlijk is, deze informatie is strikt persoonlijk.
  • Vertrouw niet op het weergegeven nummer. Fraudeurs kunnen het nummer van je bank namaken of de naam van een echte medewerker gebruiken.
  • Bij twijfel, breek het gesprek af. Blokkeer onmiddellijk het contact en breng je bank op de hoogte.
  • Waarschuw je naasten. Deel deze tips met je omgeving, vooral met ouderen, die vaak het doelwit zijn.

Ben je opgelicht?

  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.  
  • Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.