Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Ik krijg veel spam in mijn mailbox

Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten en reclameboodschappen.

Een overvloed van spam in je mailbox is heel vervelend. De kans is groot dat je e-mailadres terecht is gekomen op een lijst met e-mail adressen die door verschillende spammers wordt gebruikt.  Dat verklaart waarom je er steeds meer krijgt. Ze gebruiken allemaal dezelfde lijsten. Net daarom blijf je ook deze berichten krijgen, ook al heb je een aantal afzenders geblokkeerd. Andere spammers kunnen de lijsten nog steeds gebruiken.

Gelukkig kan je zelf heel wat doen om het aantal spammails te verminderen. Wij helpen je alvast op weg met enkele tips: Voorkomen is beter dan genezen

    Vermijd dat je mailadres op een lijst terechtkomt die door spammers wordt gebruikt:
    • Hou je mailadres privé. Zorg ervoor dat je mailadres niet openbaar op het internet staat. verzenders van spam zoeken geautomatiseerd het web af naar e-mailadressen. Denk altijd 2 keer na voordat je ergens je e-mailadres achterlaat. Is het wel echt nodig dat men je e-mailadres heeft? Waar zal men het voor gebruiken? Vaak is het antwoord: om je reclame en spam te sturen.
       
    • Reageer niet op ongewenste berichten. Zo weten spammers dat het mailadres echt bestaat én nog gebruikt wordt. Je zal nog meer spam ontvangen.
       
    • Denk 2 keer na voor je je mailadres opgeeft voor nieuwsbrieven en marketingacties. Vertrouw je de afzender wel helemaal ? Ben je zeker dat je gegevens niet gedeeld zullen worden met anderen ?
       
    • Stuur kettingbrieven niet door. Het doorsturen van een kettingbrief zorgt ervoor dat je mailadres en dat van je contactpersonen verspreid wordt, waardoor je meer spam zal ontvangen.
       
    • Klik niet op ‘afmelden’ in spammails. Onderaan spamberichten is regelmatig een link te zien waar je op kunt klikken om je af te melden voor dit soort e-mails. Dit is vaak een valse link, als je erop klikt kan de afzender zien dat je e-mailadres bestaat en wordt gebruikt. Je zal meer spam ontvangen!
    Heb je er echt genoeg van? Probeer dan de volgende tips:
    1. Gebruik verschillende mailadressen. Maak naast een officieel mailadres een ander aan dat je bijvoorbeeld kan gebruiken voor wedstrijden. Verander het onmiddellijk als er spammail op binnenkomt.
    1. Beheer je mailbox spamfilter. Je mailprovider past al een spamfilter toe op je inkomende mails. Je kan zelf de instellingen aanpassen (en strenger maken). Je krijgt meestal de mogelijkheid met een ‘regel’ email te blokkeren op basis van:
      • Afzender (weet wel dat spammers graag verschillende adressen gebruiken!)
      • Herkomst (blokkeer bijvoorbeeld meteen bepaalde landen)
      • Inhoud (bepaalde woorden die steeds weer opduiken).

                       Meer informatie vind je op de website van je mailboxprovider.

    1. Installeer een extra spamfilter. Door een spamfilter in je mailbox te installeren zal je mailprovider bepaalde berichten als spam markeren. Afhankelijk van de filter verdwijnen de ongevraagde e-mails automatisch in een apart mapje of worden ze verwijderd. Er zijn gratis en betalende spamfilters.
    1. Blokkeer de afzender via je mailbox.
    1. Wees zelf geen spammer
    • Zet mailadressen in BCC als je een e-mail verstuurt aan een grote groep mensen. Als je een e-mail verstuurt aan meerdere mensen kun je ervoor kiezen om de e-mailadressen in Cc of Bcc in te vullen. Bij Cc kunnen alle ontvangers bekijken wie de e-mail nog meer ontvangen heeft. Bij Bcc kan de ontvanger niet zien aan wie de mail nog meer is verstuurd. Op deze manier minimaliseer je de kans dat ongewenste berichten verspreid worden.
       
    • Stuur kettingbrieven niet door. Het doorsturen van een kettingbrief zorgt ervoor dat je mailadres en dat van je contactpersonen verspreid wordt, waardoor je meer spam zal ontvangen.
       
    • Spamberichten kunnen ook van jezelf lijken te komen. Meer informatie op Spoofing: eigen mailadres als afzender
    Opgelet voor phishing!

    Spam heeft vaak een commercieel doel, en bevat een verwijzing naar een product.

    Phishing is online oplichting door valse mails, websites of berichten. Cybercriminelen lokken je naar een valse website die een kopie is van de echte website om inloggegevens, wachtwoord of bankgegevens te stelen. Klik daarom nooit op een link in een phishingbericht.

    Via phishing proberen criminelen soms ook virussen te installeren op je computer. Net daarom is het belangrijk nooit bijlagen te openen in een phishingbericht.

    Maar hoe herken je die valse mails en hoe maak je het onderscheid met betrouwbare berichten? Meer informatie vind je op onze pagina over phishing.

     

     

    1
    Erste Hilfe!

    Eerste hulp!

    Heb je een probleem?
    1
    Wie sicher sind Sie?

    Hoe veilig ben jij?

    Doe onze testen!
    2
    Sicher im Internet

    Veilig internetten

    Tips om veilig te surfen
    3