Je hebt een bericht gekregen van een e-mailadres dat je herkent: van je bank, een overheidsdienst of jezelf? Toch lijkt het bericht niet betrouwbaar. Of je wordt opgebeld door een nummer dat door je telefoon wordt herkend. De persoon die je opbelt beweert een medewerker te zijn van je bank, maar blijkt een oplichter te zijn. Wat is er aan de hand?
Wat is spoofing?
Deze vorm van oplichting heet spoofing. Bij spoofing nemen oplichters een andere identiteit aan om je vertrouwen te winnen. De oplichter doet zich voor als je bank, een overheidsdienst of een andere bekende organisatie. Laat je er niet door misleiden. Weet je niet zeker of het bericht of de oproep echt is? Neem dan contact op met de organisatie of bank.
Spoofing bestaat in verschillende varianten.
E-mailspoofing
E-mailspoofing is een techniek die bij spam- en phishingberichten wordt gebruikt om mensen wijs te maken dat een bericht afkomstig is van een persoon of organisatie die zij kennen en vertrouwen. De afzender bewerkt de e-mailheaders zodat het slachtoffer een ander afzenderadres ziet. Het bericht kan er dus behoorlijk echt uitzien, zeker als het e-mailadres lijkt te kloppen.
Iemand met slechte bedoelingen kan vrij eenvoudig een e-mailadres namaken. Jijzelf kan niet voorkomen dat je een gespoofd bericht krijgt, dus je moet altijd voorzichtig blijven. Hoe kan je er dan voor zorgen dat je op tijd doorhebt dat het om een valse e-mail gaat? Controleer het bericht goed aan de hand van onze tips.
Websitespoofing
Bij websitespoofing maken oplichters een website na van een bank, winkel of vertrouwde organisatie. Dit komt vaak voor in combinatie met een valse e-mail of sms. Klik je op de link in bericht, dan kom je terecht op een valse website die sprekend lijkt op de echte website. Hier krijg je dan het verzoek om je persoonlijke gegevens en geheime codes in te vullen.
Telefoonnummerspoofing
Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander bestaand telefoonnummer aan. De oplichters doen zich voor als een medewerker van jouw bank, de politie of een andere gekende instelling en proberen via smoesjes je geheime informatie en codes te ontfutselen. Daarna halen ze je bankrekening leeg, of ze vragen jou om zelf een overschrijving te doen.
Er zijn ook voorbeelden bekend waarbij de oplichters je naar een betaalnummer laten terugbellen zonder dat je dat weet. Vervolgens houden ze je zo lang mogelijk aan het lijntje zodat je telefoonrekening hoog kan oplopen.
Lees meer over verdachte telefoonoproepen.
Hoe kan je spoofing voorkomen?
Je kan niet voorkomen dat je gespoofde berichten of telefoonoproepen kijgt. Je moet dus altijd aandachtig zijn.
- Leer verdachte berichten tijdig herkennen.
- Wees op je hoede voor telefoonoproepen die je niet verwacht.
- Neem bij de minste twijfel contact op met de organisatie die je contacteert: bel hen op via het nummer dat jij kent of kijk op hun website (niet door op de link in het bericht te klikken, maar door zelf via een zoekmachine te gaan).
Heb je een gespoofd bericht ontvangen?
- Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt. Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
- Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be. Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.
- Geef NOOIT persoonlijke codes door.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
- Verbreek de communicatie zo snel mogelijk. Mail nooit terug.
Heb je een gespoofde oproep ontvangen?
- Geef NOOIT persoonlijke codes door.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
- Verbreek de communicatie zo snel mogelijk. Bel nooit terug.
Ben je opgelicht?
- Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.