Er circuleren helaas regelmatig frauduleuze e-mails waarbij cybercriminelen zich voordoen als De Watergroep. Deze valse e-mails zijn erg goed nagemaakt. De voorbije dagen ontvingen we erg veel meldingen van phishingmails die je proberen te misleiden: zogezegd kan je meterstand niet kan worden geregistreerd of vragen ze om je klantgegevens te controleren en bij te werken.
Je ziet aan het adres van de afzender dat deze e-mail niet van De Watergroep is. Hun officiële e-mails worden altijd verstuurd vanuit een e-mailadres met @dewatergroep.be. Wees steeds aandachtig door de links in e-mails na te kijken. Mogelijks willen ze je persoonlijke gegevens stelen en je later oplichten.


Trap niet in de val!
Leer verdachte berichten herkennen: Ga naar surfenzonderzorgen.safeonweb.be
Wat te doen?
- Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
- Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
- Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.
Heb je op een verdachte link geklikt?
- Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
- Geef NOOIT persoonlijke gegevens of codes door.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
Ben je opgelicht?
- Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.