Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Verdachte sms die van PostNL lijkt te komen

Opgepast voor een verdachte sms die van PostNL lijkt te komen (afbeelding 1).  Net nu veel mensen wachten op een pakje, doet deze poging tot oplichting de ronde. Het sms'je is in 2 talen opgesteld en bevat een link die je naar een valse pagina stuurt waarop je wordt aangemaand om verzendkosten te betalen (afbeelding 2).  Je kan je bank kiezen (afbeelding 3) en vervolgens word je doorgestuurd naar een pagina die verdacht goed lijkt op de inlogpagina van je eigen bank (afbeelding 4).

Trap niet in de val! Dit bericht is vals. Klik niet en voer zeker geen codes in.

Post NL_sms
links uitlijnen
PostNL_betalen
links uitlijnen
PostNL_kies bank
links uitlijnen
banken
volledige breedte
links uitlijnen
links uitlijnen
volledige breedte
Trap niet in de val!

Leer valse berichten herkennen.

Doe nu de phishingtest en laat je nooit meer vangen!

Wat te doen?

  • Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
  • Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
  • Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.

Heb je op een verdachte link geklikt?

  • Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
  • Geef NOOIT persoonlijke codes door.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
  • Als je op een link heb geklikt die opent in een website waar je bankgegevens moet indienen, controleer dan eerst of dit de echte website van je bank is.  Bij de minste twijfel voer je geen betaling uit.

Ben je opgelicht?

  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.  
  • Contacteer je bank en/of Cardstop op 070 344 344  als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.
  • Wil je fraude melden, dan kan je bij je bank terecht op een speciaal nummer: https://beschermjezelfonline.be/bank-contacteren-voor-hulp
banner
volledige breedte