Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Pas op voor techscams (Microsoft-fraude) in omloop

Een "techscam" is een vorm van oplichting of fraude waarbij fraudeurs technologiegerelateerde tactieken gebruiken om personen of bedrijven te misleiden. Het hoofddoel van een techscam is meestal het stelen van geld, gevoelige persoonlijke informatie of toegang tot computersystemen voor kwaadaardige doeleinden.

In de gevallen die bij ons de afgelopen dagen zijn gemeld, waren de slachtoffers normaal aan het surfen op sites zoals Facebook en Youtube. Plotseling werd hun computer zogezegd geblokkeerd en verscheen er een pop-upbericht dat hen vertelde dat hun Windows-systeem was geblokkeerd (zie schermafbeelding) en dat ze bepaalde instructies moesten volgen (bijv. een nummer bellen) om hun systeem te "deblokkeren".

ms scam screenshot
volledige breedte

Dit is een fraude en het is absoluut noodzakelijk om deze instructies niet op te volgen. Een harde reset of herstart van de computer is meestal voldoende om de situatie te normaliseren. 

In werkelijkheid is dit een nieuwe variant van "frauduleuze technische ondersteuning". Hierbij doen de oplichters zich voor als de legitieme technische supportmedewerkers van een bedrijf, vaak een groot technologiebedrijf zoals Microsoft of Apple. Ze nemen telefonisch of via e-mail contact op met hun slachtoffers en overtuigen hen ervan dat hun computer of apparaat geïnfecteerd is met een virus of beveiligingsproblemen heeft. De oplichters verleiden slachtoffers vervolgens om kwaadaardige software te installeren of hun creditcardgegevens vrij te geven om te betalen voor denkbeeldige reparatiekosten).

Trap niet in de val!

Leer verdachte berichten herkennen: Ga naar surfenzonderzorgen.safeonweb.be

Wat te doen?

  • Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
  • Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
  • Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.

Heb je op een verdachte link geklikt?

  • Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
  • Geef NOOIT persoonlijke gegevens of codes door.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
  • Als je op een link heb geklikt die opent in een website waar je bankgegevens moet indienen, controleer dan eerst of dit de echte website van je bank is.  Bij de minste twijfel voer je geen betaling uit.

Ben je opgelicht?

  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.  
  • Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.