Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Oplichting in naam van de Christelijke Mutualiteit

Op dit moment circuleren er massaal veel phishingberichten die afkomstig lijken te zijn van de Christelijke Mutualiteit (CM).

De phishingmail vraagt je om je te identificeren via een link, anders heb je geen toegang meer tot hun diensten . Doe dit in geen geval.

Via deze link wordt je gevraagd om je persoonlijke gegevens in te voeren. Hierdoor krijgen de oplichters toegang tot je bankgegevens, of in ieder geval de naam van je bank. Enkele uren later of de volgende dag neemt een zogezegde medewerker van je bank of Card Stop contact met je op over deze frauduleuze e-mail. De fraudeurs maken van de situatie gebruik om je nog meer geld af te persen.

Waar moet je op letten?

- Het bericht is dringend. Als je je niet voor een bepaalde datum identificeert, heb je zogezegd geen toegang meer tot de diensten van de CM.

- De oplichting verloopt in twee fasen: eerst worden je gegevens verzameld op een frauduleuze website en vervolgens neemt een oplichter contact met je op om je te helpen. Je vertrouwt de oplichter omdat die verwijst naar de e-mail die je eerder van de CM hebt ontvangen.

- Controleer de links voordat je erop klikt. Leer hoe je verdachte links kunt herkennen in de e-learningcursus Surfen zonder zorgen

- Controleer ook het e-mailadres van de afzender.

phishing mail
volledige breedte
Heb je dit bericht gekregen?
  • Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
  • Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
Heb je op een verdachte link geklikt?
  • Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
  • Geef NOOIT persoonlijke codes door.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
Ben je opgelicht?
  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.  
  • Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.