Nu de regering een energiepremie heeft aangekondigd kan je er van op aan dat oplichters hiermee aan de slag gaan. We verwachten de komende dagen dan ook dat er valse berichten zullen opduiken die je aanmoedigen om de premie aan te vragen. De kans is groot dat er gevraagd wordt om op een link te klikken en je bankgegevens door te geven. Doe dit in geen geval!
De energiepremie zal via een kredietnota van je energieleverancier per brief of per e-mail bezorgd worden. Je kan dus een brief met de post ontvangen of een bericht in de klantenruimte van je energieleverancier. Je moet zelf verder geen stappen ondernemen. De premie wordt verrekend via de volgende factuur of gestort.
Krijg je een verdacht bericht over deze premie en wordt er gevraagd om op een link te klikken of je bankgegevens door te geven? Doe dit niet, maar stuur het bericht door naar verdacht@safeonweb.be. Wij kunnen de verdachte links laten blokkeren.
Trap niet in de val!
Leer valse berichten herkennen.
Doe nu de phishingtest en laat je nooit meer vangen!
Wat te doen?
- Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
- Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
- Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.
Heb je op een verdachte link geklikt?
- Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
- Geef NOOIT persoonlijke codes door.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
- Als je op een link heb geklikt die opent in een website waar je bankgegevens moet indienen, controleer dan eerst of dit de echte website van je bank is. Bij de minste twijfel voer je geen betaling uit.
Ben je opgelicht?
- Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 (+32 78 170 170 uit het buitenland) als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.
- Wil je fraude melden, dan kan je bij je bank terecht op een speciaal nummer: https://beschermjezelfonline.be/bank-contacteren-voor-hulp