Er doen alweer phishingberichten de ronde die van Engie of Fluvius lijken te komen en die je aanmoedigen om energiesteun aan te vragen. Het bericht komt gewichtig over en klinkt overtuigend maar het is een poging tot oplichting. Krijg je een verdacht bericht over energiesteun en wordt er gevraagd om op een link te klikken of je bankgegevens door te geven? Doe dit niet, maar stuur het bericht door naar verdacht@safeonweb.be. Wij kunnen de verdachte links laten blokkeren. Als je met je muis over de link gaat zonder te klikken, verschijnt de echte link (zie rode kader). Je ziet dan duidelijk dat die niet naar een domein van engie.be of fluvius.be verwijst.
Hoe kan je energiesteun dan wel aanvragen?
De korting zal automatisch verrekend worden via je energiefactuur.
Trap niet in de val!
Leer valse berichten herkennen.
Doe nu de phishingtest en laat je nooit meer vangen!
Wat te doen?
- Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
- Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
- Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.
Heb je op een verdachte link geklikt?
- Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
- Geef NOOIT persoonlijke codes door.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
Ben je opgelicht?
- Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.