Er circuleert momenteel een valse e-mail waarbij cybercriminelen zich voordoen als Lidl. Deze mail is niet van de bekende Duitse keten met supermarkten in ons land. Deze e-mail probeert je te misleiden door melding te maken van een uitzonderlijke beloning in de vorm van een stofzuiger.
Opgepast, in dit voorbeeld verwijst de link naar een onbekende en verdachte website die niets te maken heeft met Lidl. Hoe kan je dit in de toekomst zelf herkennen? Beweeg met uw muis over de link, zonder te klikken en controleer het adres van de website. Is het niet de officiële website? Dan is het heel waarschijnlijk phishing. Officiële websites of e-mails van bedrijven bevatten altijd hun bedrijfsnaam zoals lidl.be
Leer verdachte berichten herkennen: Ga naar surfenzonderzorgen.safeonweb.be
- Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
- Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
- Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.
- Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
- Geef NOOIT persoonlijke gegevens of codes door.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
- Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.