Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Zoon of dochter vraagt geld via WhatsApp? Opgepast voor hulpvraagfraude!

Deze vorm van online oplichting is niet nieuw, maar we krijgen de jongste dagen weer meer meldingen. Bij hulpvraagfraude geven de oplichters zich uit voor een bekende van het slachtoffer, vaak de zoon of dochter.

Eerst probeert de oplichter jou te laten geloven dat je met een kind, een ouder of een dichte vriend spreekt die in de problemen zit:

“Hoi mama, hier mijn nieuw gsm nummer. Oude nr kan je weg doen. Ik kan wel niet bellen, mijn microfoon en geluid is kapot door waterschade.”

Vervolgens probeert de oplichter jou te overtuigen om snel enkele betalingen uit te voeren:

“Ik zit met een probleem waar ik me heel erg voor schaam. Kan dit tussen ons blijven? Door het nieuw nummer kan ik mijn bank app niet gebruiken en ik moet heel snel 3 facturen betalen. Zou je mij kunnen helpen? Morgen stort ik alles terug”

Daarna stuurt de oplichter de nodige bankgegevens of zelfs een link waarmee je een betaling kan doen.  

Wat kan je doen?

Betaal nooit op basis van een vraag die je via een berichtje kreeg. Probeer je zoon, dochter of bekende eerst te spreken of te bereiken via een ander kanaal (vaste telefoon, e-mail, het ‘oude’ gsm-nummer). Het is dan vlug duidelijk dat de vraag niet van jouw dierbare komt.

Heb je al betaald?

  • Contacteer zo snel mogelijk je bank en Cardstop.
  • Dien een klacht in bij de lokale politie.

De recente voorbeelden die we kregen, zijn allemaal in het Nederlands

hallo mama
links uitlijnen
volledige breedte