Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Poging tot vishing aan de gang

Momenteel ontvangen wij verschillende meldingen van burgers die frauduleuze telefoontjes (vishing) hebben ontvangen. Criminelen doen zich voor als een medewerker van de Federale Pensioendienst, de bank, enz. 

Wat doen als je een onverwachte telefoonoproep krijgt?

Vishing is oplichting via de telefoon. Oplichters bellen je op en vragen persoonlijke of financiële informatie, of ze vragen om geld over te maken.

  • Geef nooit persoonlijke gegevens, wachtwoorden, codes van je bankkaart of response codes door aan de telefoon.
  • Bel nooit terug naar onbekende nummers. Beantwoord nooit oproepen van nummers die je niet kent, en zeker niet van buitenlandse nummers. Bel deze nummers zeker niet terug.
  • Geloof niet zomaar wat men je aan de telefoon vertelt. Een technologiebedrijf, je bank, de politie of de overheid vragen nooit via de telefoon naar je gegevens of codes.
  • Geef geen toegang tot je toestel door een programma te downloaden.  https://safeonweb.be/nl/oplichters-nemen-controle-van-op-afstand-over-mijn-toestel-remote-access-scam

Lees meer over de verschillende vormen van vishing.

Ben je opgelicht?

  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.  
  • Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.
volledige breedte
volledige breedte