Opgelet! Er doen op dit moment phishingberichten de ronde met de volgende onderwerpen: "Uw account is geblokkeerd" en "toegang op uw account is opgeschort".
We hebben ook veel meldingen ontvangen over een e-mail zogenaamd van bpost. Het bericht gaat over kosten die moeten worden betaald om het pakket in ontvangst te nemen.
Vermijd om op de links in dergelijke berichten te klikken en deel geen persoonlijke gegevens. Je kan verdachte berichten altijd doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
Trap niet in de val!
Leer valse berichten herkennen.
Doe nu de phishingtest en laat je nooit meer vangen!
Wat te doen?
- Klik niet op een link in een verdacht bericht en open de bijlages niet.
- Stuur het bericht niet door naar je contacten.
- Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
- Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.
Heb je op een verdachte link geklikt?
- Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
- Als je op een link heb geklikt die opent in een website waar je bankgegevens moet indienen, controleer dan eerst of dit de echte website van je bank is. Bij de minste twijfel voer je geen betaling uit.
Ben je opgelicht?
- Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 (+32 78 170 170 uit het buitenland) als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.
- Wil je fraude melden, dan kan je bij je bank terecht op een speciaal nummer.