Afgelopen weken kregen wij veel meldingen van ‘spoofing’. Bij spoofing nemen oplichters een andere identiteit aan om je vertrouwen te winnen. De oplichter doet zich voor als je bank, een overheidsdienst, je mutualiteit of een andere bekende organisatie. Blijf op je hoede!
Spoofing van een telefoonnummer
Je wordt opgebeld door een nummer dat door je telefoon wordt herkend. De persoon die je opbelt beweert een medewerker te zijn van een organisatie die je kent, maar blijkt een oplichter te zijn. Er zijn op dit ogenblik gevallen bekend van dergelijke telefoontjes die van de politie, je bank of je mutualiteit lijken te komen.
Een medewerker van een mutualiteit beschrijft de poging tot oplichting als volgt:
De slachtoffers worden opgebeld vanuit een gespooft nummer 03 500 00 86 en de persoon geeft aan een medewerker van het ziekenfonds te zijn en geeft opdracht om volgend betaalnummer op te bellen in verband met een vragenlijst van de mutualiteit en te vragen naar Christine Leblanc. Dit is een nummer met hoge kosten (tot 2 euro/minuut) en ze houden je dan 10 minuten aan het lijntje met een medische enquête. Ze geven na 9 minuten aan dat Proximus de lijn zal onderbreken en dat je moet terugbellen. Het speekt voor zich dat de kosten oplopen als je lang met deze oplichters aan de lijn blijft.
Spoofing van een e-mailadres
We zien op dit ogenblik verschillende phishingberichten opduiken waarbij het e-mailadres van de zender gespoofd is. Soms lijkt het bericht op die manier echt van de overheid, een bank of zelfs van jezelf te komen.
Krijg je een bericht of een oproep van een organisatie die je kent?
Laat je niet misleiden. Weet je niet zeker of het bericht of de oproep echt is?
Neem dan contact op met de organisatie of bank: bel hen op via het nummer dat jij kent of kijk eens op hun website (niet door op de link in het bericht te klikken, maar door zelf via een zoekmachine te gaan).