Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Mijn gegevens zijn gestolen ! Wat nu?

Als je gebruik maakte van een website of een online dienst en die werd gehackt, dan kunnen je gegevens (naam, e-mailadres, telefoonnummer, rijksregisternummer en zelfs wachtwoorden) op het internet belanden. Het gebeurt dat bekende en veilige websites het slachtoffer worden van een hacking of gegevensdiefstal: een webshop waar je een aankoop deed, een afsprakenplatform dat je gebruikte om een afspraak bij de dokter te boeken of sociale netwerken zoals Facebook en LinkedIn. De gestolen gegevens worden verkocht aan allerhande cybercriminelen die ze dan gebruiken om je op te lichten.

Hoe weet je of je gegevens gestolen zijn?
  • Als een organisatie of een bedrijf waar jij klant bent het slachtoffer is van hacking waarbij data werden gestolen, dan is die organisatie of dat bedrijf verplicht om alle slachtoffers te verwittigen. In het beste geval informeert die organisatie je persoonlijk, of vang je het op in de media.
  • Krijg je vaak phishingberichten of telefoonoproepen van onbekenden? Dat kan een teken zijn dat je e-mailadres of telefoonnummer voorkomt op een lijst met gestolen gegevens.
  • Je kan zelf nakijken via websites zoals Haveibeenpwned of Firefox Monitor of je e-mailadres voorkomt in een lijst van gekende datalekken. Check dit regelmatig!
Wat kan je doen? Blijf niet bij de pakken zitten. Onderneem onmiddellijk actie.

Je gegevens weer laten verdwijnen van het internet is onmogelijk. Maar wat moet je dan wel doen?

Zijn je persoonsgegevens gestolen? Naam, Adres, telefoonnummer, e-mailadres of rijksregisternummer? Wees dan extra op je hoede voor oplichters. Zij kunnen deze identiteitsgegevens gebruiken bv. om in jouw naam bestellingen te plaatsen, contracten af te sluiten, enz. Het gebeurt vaak dat deze gegevens gebruikt worden om je vertrouwen te wekken en je op te lichten. Als je opgebeld wordt door een onbekende die beweert een bankmedewerker te zijn, dan zal je die sneller vertrouwen als die weet waar je woont en wat je rijksregisternummer is.

Zijn je bankgegevens gestolen of heb onbedoeld je bank- of responscodes doorgegeven aan een oplichter?

  • Als je geld verliest of wordt afgeperst, meld dit dan onmiddellijk bij de lokale  politie van je woonplaats. https://safeonweb.be/nl/een-aangifte-doen-bij-de-politie
  • Neem contact op met je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als bankgegevens zijn doorgegeven of als er verdachte transacties hebben plaatsgevonden. Doe je dit zeer snel, dan kan de transactie misschien nog tegengehouden worden.

Zijn je e-mailadres en wachtwoord gestolen?

Verander onmiddellijk de wachtwoorden die je gebruikte op de getroffen platformen.  Als je hetzelfde wachtwoord op verschillende plaatsen gebruikt, wat wij stellig afraden, dan moet je het overal veranderen.

Verander ook het wachtwoord op je e-mailbox. Vaak is je e-mail ingesteld als hersteladres. Als een oplichter toegang heeft tot je e-mail, dan kan die telkens wanneer jij een wachtwoord verandert, een nieuw wachtwoord aanvragen via je e-mailadres. 

De beste tip: gebruik voortaan overal waar dat kan tweestapsverificatie.