Ben je slachtoffer van misleidende praktijken? Heb je spijt van een aankoop of werd je aankoop niet geleverd? Vertoont het product dat je kocht een gebrek?
De nieuwe ConsumerConnect-website zal je als consument helpen om je rechten en plichten te begrijpen en om te beslissen welke actie je kan ondernemen.
Deze website vervangt het consumentenluik van het Meldpunt van de FOD Economie. Bedrijven kunnen nog steeds problemen melden via het huidige Meldpunt.
- Vind informatie: je vindt hier informatie over je rechten als consument, opgesplitst per thema. Je kan rechtstreeks naar de themapagina’s gaan of, je laat je begeleiden door onze consumentengids.
- Meld ons iets: is er een inbreuk op de wetgeving inzake consumentenbescherming (bijvoorbeeld als je denkt dat je tijdens een aankoop bent misleid door een onderneming), dan kan je dat heel eenvoudig melden bij de Economische Inspectie van de FOD Economie.
- Bemiddelen: heb je een geschil met een onderneming en vind je geen akkoord? Dan kan je een beroep doen op een ombudsdienst. Die bemiddelt dan samen met jou bij de onderneming om op die manier een oplossing te vinden voor je probleem. Op ConsumerConnect word je aan de hand van een aantal vragen begeleid naar de juiste ombudsdienst en hun contactgegevens.
- Stel een vraag: je kan het Contact Center van de FOD Economie contacteren via telefoon, e-mail, sociale media of aan de hand van het online contactformulier.
Ontdek de nieuwe ConsumerConnect-website.
Kom meer te weten over de verschillende soorten oplichting op www.stopbedrog.be