Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

De 5 meest gestelde vragen over [email protected]

volledige breedte

Afgelopen jaar stuurden oplettende burgers maar liefst 10 miljoen berichten door naar [email protected].  Dit is fantastisch en we willen dan ook graag al deze brugers van harte bedanken!  Omdat we ook veel vragen krijgen over [email protected], zetten we hier de 5 meest gestelde vragen op een rijtje:

  1. Wat doen ze daar bij Safeonweb met al die berichten die we sturen naar [email protected]?

Het doel van [email protected] is eenvoudig: we doen beroep op internetgebruikers die ons op vrijwillige basis waarschuwen als ze een verdacht bericht, een zogenaamd phishingbericht, ontvangen, door dit bericht door te sturen naar [email protected]. Wij controleren de links en bijlages van deze doorgestuurde berichten.

Elke dag ontvangen wij duizenden verdachte e-mails. In 2023 werden er 10 miljoen berichten doorgestuurd naar [email protected]. De verdachte URL’s uit deze e-mails worden doorgestuurd naar Google SafeBrowsing en Microsoft SmartScreen. Browsers maken van deze info gebruik om bezoekers te waarschuwen voor kwaadaardige websites.

  1. Ik krijg geen persoonlijk antwoord als ik een bericht doorstuur. Dat is jammer!

Je krijgt inderdaad geen persoonlijk antwoord. Wij antwoorden niet of je doorgestuurde bericht een phishingbericht was. Wanneer je een verdacht bericht doorstuurt naar [email protected], antwoorden we met een ontvangstbevestiging. Dat is een automatisch antwoord om te bevestigen dat we je bericht goed hebben ontvangen en het legt uit wat we ermee zullen doen. Dankzij de doorgestuurde berichten naar [email protected] kunnen wij valse URL’s in het bericht laten blokkeren zodat minder oplettende internetgebruikers niet in de val lopen.  Als je twijfelt over de echtheid van het bericht is de kans groot dat dit inderdaad een phishingbericht is. Denk je dat het bericht misschien wel echt is, contacteer dan de afzender telefonisch voor meer info. Bel niet naar nummers die vermeld staan in het bericht waarover je twijfelt, maar zoek het juiste nummer zelf op.

  1. Ik stuur veel berichten door naar [email protected], maar ik blijf nog steeds phishing ontvangen. Hoe kan dat?

Als je een verdacht bericht doorstuurt, dan help je vooral de minder oplettende internetgebruiker. Wanneer die niet opmerkte dat een bericht verdacht is en toch op de link klikt, dan zal die de verdachte website niet meer kunnen bereiken.

Om zelf minder van die vervelende phishingberichten te ontvangen moet je onze tips eens raadplegen op: https://safeonweb.be/nl/ik-krijg-veel-spam-en-phishingmails-mijn-mailbox

  1. Ik krijg soms een melding dat mijn bericht niet verstuurd kan worden naar [email protected]. Wat gebeurt er?

Soms zijn er problemen bij het doorsturen van berichten. Het kan gebeuren dat je mailbox je aanziet als iemand die zelf spam of phishingberichten verzendt.  Dit is het geval wanneer het bericht dat jij wil doorsturen al gekend staat als een phishingbericht.

  1. Kan ik ook verdachte sms'jes doorsturen? En hoe?

Verdachte sms'jes kunnen ook doorgestuurd worden naar [email protected].  Het volstaat om een screenshot te nemen en die door te sturen.  Onze technologie kan de links in die afbeeldingen detecteren.  Als de links verwijzen naar malafide webpagina’s, dan kunnen wij deze pagina’s laten blokkeren.

volledige breedte