Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Bpost waarschuwt voor valse sms'en

Update, 31 mei 2021

Bpost waarschuwt voor valse sms'en die circuleren in naam van het postbedrijf. Het bericht is kort: ‘uw pakket is onderweg, volg hier uw zending', gevolgd door een link.  Als je dit valse bericht van Bpost kreeg, dan is je telefoonnummer allicht opgenomen in een lijst die circuleert op het internet en door cybercriminelen gebruikt wordt. De kans bestaat dat je in de nabije toekomst nog meer smishing- en phishingberichten zal krijgen bv. in naam van andere koerierdiensten.  Wees dus extra aandachtig!

Heb je dit bericht gekregen? Klik niet op de link!
  • Klik niet op de link in het bericht (afbeelding 1).
  • Als je op de link klikt, wordt er gevraagd om een applicatie te downloaden (afbeelding 2). Doe dit in geen geval. Er wordt dan een virus op je toestel geïnstalleerd dat toegang kan krijgen tot je persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankkaartgegevens en je volledige contactenlijst. Het virus gebruikt jouw nummer om berichten te versturen naar je contacten.
  • Stuur een screenshot van het bericht door naar verdacht@safeonweb.be.  Wij laten de links in het bericht blokkeren. 
  • Verwijder het bericht.

Hoe kan je zien of je de applicatie geïnstalleerd hebt?

  • Er verschijnt een app tussen je andere apps met een logo van Bpost (afbeelding 3). 
  • Je kan deze app niet verwijderen.

Heb je de applicatie geïnstalleerd? Verwijder het virus.

Voer je wachtwoord niet in en log niet in op een account voordat je één van deze oplossingen hebt uitgeprobeerd.

Kies één van beide methodes die voor jou het eenvoudigste lijkt. Problemen? Vraag hulp aan iemand die handig is met smartphones.

Methode 1: Zet je toestel terug naar fabrieksinstellingen

Aan de slag:

  • Schakel de vliegtuigstand in op uw smartphone.
  • Zet je toestel terug naar fabrieksinstellingen. Het proces om dit te doen varieert afhankelijk van de fabrikant van het apparaat. Let op: als je geen back-ups hebt ingeschakeld, verlies je je gegevens.
  • Herstel je gegevens met je back-up. Let op: de back-up moet gemaakt zijn voordat je de applicatie en het virus installeerde.
  • Je apps moet je opnieuw downloaden uit de applicatiestore.

Methode 2: Herstart je toestel in "safe mode" en verwijder de valse Bpost app

Aan de slag:

  • Herstart of start het toestel en kies voor 'safe boot' of 'safe restart'. De manier om dit te doen kan verschillen van toestel tot toestel. Soms moet je bv. de volume knop gelijktijdig ingedrukt houden. Zoek zo nodig op hoe dit werkt voor jouw toestel (merk, type, versie). Kijk hier hoe je dit doet.
  • Je toestel staat nu aan in 'safe mode'.  Je leest dit ergens op het scherm.
  • Ga nu naar 'instellingen', 'apps'.
  • Kies de valse Bpost app en 'uninstall' deze app.
  • Zet je toestel opnieuw uit en herstart in de normale modus.

Om te eindigen:

  • Verander alle wachtwoorden van je accounts waar je toegang tot hebt met je smartphone.
  • Het kan zijn dat er in jouw naam een sms-bericht naar al je contacten is gestuurd.  Verwittig je contacten zo snel mogelijk.
  • Als er vanop jouw nummer berichten naar je contacten gestuurd zijn, merk je dat misschien niet onmiddellijk op. Op de afrekening van je telefoonkosten kan je wel zien dat er massaal berichten verstuurd zijn.  Neem contact op met je operator als je dit opmerkt op je factuur. Pas wanneer je de app verwijderd hebt, kan je nummer niet meer misbruikt worden.

Hoe je beschermen tegen toekomstige oplichting zoals deze?

  • Denk altijd 2 keer na voor je op een link in een bericht klikt. De kans is groot dat je in de nabije toekomst nog meer smishing- en phishingberichten zal krijgen in naam van andere koerierdiensten. 
  • Activeer een spamfilter op je toestel.
  • Blokkeer verdachte zenders.
  • Installeer alleen applicaties uit een standaardapplicatiestore (Google Play Store, App Store). Als je tijdens de installatie van een app een boodschap krijgt die de installatie verhindert of die waarschuwt voor de veiligheid, ga dan zeker niet verder.
  • Voor Android-apparaten: zorg ervoor dat de Google Play Protect is ingeschakeld als je toestel dit ondersteunt. 

 

Lees verder over phishing onder de afbeeldingen.

  • Afbeelding 1: sms bericht
  • Afbeelding 2: vraag om de applicatie te installeren: doe dit nooit
  • Afbeelding 3: applicatie op je toestel
Afbeelding 1: sms bericht
volledige breedte
Afbeelding 2: vraag om de applicatie te installeren: doe dit nooit
volledige breedte
afbeelding 3: applicatie op je toestel
volledige breedte
volledige breedte
Trap niet in de val!

Leer valse berichten herkennen.

Doe nu de phishingtest en laat je nooit meer vangen!

Wat te doen?

  • Klik niet op een link in een verdacht bericht en open de bijlages niet.
  • Stuur het bericht niet door naar je contacten.
  • Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
  • Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.

Heb je op een verdachte link geklikt?

  • Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
  • Als je op een link heb geklikt die opent in een website waar je bankgegevens moet indienen, controleer dan eerst of dit de echte website van je bank is.  Bij de minste twijfel voer je geen betaling uit.

Ben je opgelicht?

  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.  
  • Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 (+32 78 170 170 uit het buitenland) als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.
  • Wil je fraude melden, dan kan je bij je bank terecht op een speciaal nummer.