Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Nog valse uitnodigingen voor coronavaccinatie in omloop

We krijgen onlangs helaas nog veel meldingen van phishingpogingen in de vorm van valse My eBox berichten: het gaat over valse uitnodigingen voor Coronavaccinatie.

Zie voorbeeldweergave hieronder

Zoals altijd: niet inloggen en vooral geen bankgegevens doorgeven!

ebox
volledige breedte
Wat doen als je niet zeker bent?
  • Ga zelf via een browser naar https://myebox.be.   Daar kan je veilig inloggen op My eBox en checken of je een nieuw bericht hebt.
  • Er doen wel vaker verdachte berichten de ronde die een notificatie vanuit My eBox nabootsen. Deze phishing e-mails zijn bijzonder overtuigend. Lees de waarschuwing van My eBox.
  • De enige manier om zeker te weten of het bericht echt of vals is, is door over de 'knop' te gaan met je muis, zonder te klikken. Onderaan verschijnt dan de url van de website waarnaar je geleid wordt.  In die url moet je het 'domein' controleren.  Het domein is wat net voor '.be' staat.  Is dit domein belgium (zoals in: https://mycitizenebox.belgium.be/myebox/?lang=nl), dan ga je naar de echte website van My eBox.   Staat er wat anders voor .be, dan is het domein vals en mag je niet klikken. Bekijk deze animatie om te leren hoe je een url controleert.

Wat te doen?

  • Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
  • Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
  • Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.

Heb je op een verdachte link geklikt?

  • Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
  • Geef NOOIT persoonlijke codes door.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.

Ben je opgelicht?

  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.  
  • Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.