Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Leah Thys en Thomas Vanderveken lenen gezicht aan phishingcampagne. Of toch niet?

febelfin
rechts uitlijnen
Febelfin campagne speelt in op onveiligheidsgevoel en stijging phishingmails door coronacrisis

 

Door de coronacrisis hebben mensen heel wat zorgen aan hun hoofd.

1,3 miljoen Belgen zitten thuis in een systeem van tijdelijke werkloosheid. Voor veel anderen is thuiswerk – gecombineerd met de zorg en het onderwijs van de kinderen – het nieuwe normaal. Mensen zijn bezorgd over de gezondheid van familie en vrienden. En dan zijn er nog eventuele financiële zorgen.

Fraudeurs profiteren daar volop van. Een phishingmail krijgen, gauw doornemen en op de link klikken, is – nu meer dan ooit – snel gebeurd. 

Fraudeurs spelen bovendien gretig in op de actualiteit. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat Google momenteel wereldwijd per dag 18 miljoen phishing- en malwaremails detecteert over corona. Met andere woorden: ongeveer 20% van alle phishingmails zinspeelt op het coronavirus.

Daarom lanceert Febelfin een campagne tegen phishing die wij als partner vanuit het Centrum voor Cybersecurity België natuurlijk steunen.

Cybercriminelen spelen in op de actualiteit en weten welke thema's ons interesseren. Wees daarom steeds op je hoede wanneer je verdachte berichten krijgt met links over een actueel onderwerp.

- MIGUEL DE BRUYCKER, Directeur CCB - 

Bezoek de campagnewebsite

Ontdek de campagnevideo:

volledige breedte