Afgelopen week kregen we meer meldingen van phishingberichten die van overheidsdiensten lijken te komen. De jaarlijks terugkerende berichten van overheden over belastingen, pensioenen, vakantiegeld, enz. zijn een grote inspiratiebron voor oplichters. Ze doen zich voor als de Overheidsdienst Financiën, de Federale Pensioendienst, de Vlaamse Overheid…
De berichten hieronder lijken van My e-Box of Mijn Burgerprofiel te komen maar ze zijn vals. Je kan de valse berichten 'ontmaskeren', door met je muis over de button te gaan zonder er op te klikken. Op dat ogenblik verschijnt de URL en zal je zien dat die niet verwijst naar de correcte URL. In het voorbeeld hieronder wordt de ontvanger aangesproken met 'Beste Maria D'Haeyer', maar de ontvanger is niet Maria D'Haeyer. Ook dat is zeer verdacht.
Het is natuurlijk mogelijk dat je een echt bericht ontvangt van de overheid, dus kijk altijd heel goed uit.
Voor My e-Box
Ga zelf via een browser naar https://myebox.be. Daar kan je veilig inloggen op My e-Box en checken of je een nieuw bericht hebt.
Meer info van My e-Box over phishing: https://myebox.be/nl/news/my-ebox-phishing-mails-in-omloop
Voor Mijn Burgerprofiel
Ga zelf via een browser naar https://www.burgerprofiel.be/ . Daar kan je veilig inloggen op Mijn Burgerprofiel en checken of je een nieuw bericht hebt.
Meer info van Mijn Burgerprofiel over phishing: https://www.vlaanderen.be/consumentenbescherming/phishing
Leer valse berichten herkennen.
Wat te doen?
- Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
- Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
- Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.
Heb je op een verdachte link geklikt?
- Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
- Geef NOOIT persoonlijke gegevens of codes door.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
Ben je opgelicht?
- Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.