Oplichters proberen wel vaker op vrijdagavond of tijdens het weekend slachtoffers te maken. Ze sturen jou een bericht waar je dringend op moet reageren en voor je het weet heb je een paar keer geklikt, bankgegevens doorgegeven en is je bankrekening leeggehaald. Als dat gebeurt, neem je zo snel mogelijk contact op met je bank. Met een beetje geluk kan je bankbediende de overschrijving tegenhouden.
Oplichters weten dat je bank minder goed bereikbaar is na de kantooruren en tijdens de weekends. Daarom bestoken ze je net dan met phishingberichten. Kijk dus vandaag en de komende dagen extra uit.
Hieronder vind je voorbeelden van recente phishingberichten. Lees onder de afbeeldingen verder voor tips.
Trap niet in de val!
Leer valse berichten herkennen.
Doe nu de phishingtest en laat je nooit meer vangen!
Wat te doen?
- Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
- Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
- Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.
Heb je op een verdachte link geklikt?
- Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
- Geef NOOIT persoonlijke codes door.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
Ben je opgelicht?
- Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.