De Federale Pensioendienst meldt ons dat er valse e-mails in hun naam worden rondgestuurd.
Je kan snel zien dat het bericht niet van de Federale Pensioendienst afkomstig is door naar het e-mailadres van de verzender te kijken. Klik niet op de link in het bericht. Als je met je muis over de link gaat zonder te klikken, zie je dat de URL niet van de Federale Pensioendienst is.
De Federale Pensioendienst contacteert je niet per sms of e-mail, maar vraagt altijd om informatie op te halen via je online pensioendossier op mypension.be en daar aan te loggen met je eID, itsme of een andere beveiligde sleutel.
Hoe kan je valse berichten van de Pensioendienst herkennen? Lees het overzicht op de website van de Federale Pensioendienst.
Bekijk hieronder het recente voorbeeld:
- Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
- Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
- Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
- Geef NOOIT persoonlijke codes door.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
- Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.