Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Safeonweb lanceert vandaag nationale preventiecampagne tegen beleggingsfraude: al 15 miljoen euro buitgemaakt

Online beleggingsfraude kostte Belgen in de eerste helft van 2025 al bijna 15 miljoen euro. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de FSMA. Vooral valse trading- en cryptoplatformen zijn verantwoordelijk voor de schade: goed 12 miljoen euro werd via deze kanalen ontfutseld, dit is drie keer meer dan in dezelfde periode vorig jaar. 

Om burgers te waarschuwen, lanceert het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) samen met FSMA, Febelfin, FOD Economie, de Cyber Security Coalition en de preventiediensten van politie een grote sensibiliseringscampagne via Safeonweb. De campagne valt samen met zowel de World Investor Week als de European Cybersecurity Month, en benadrukt het belang van digitale waakzaamheid. 

Michel, een 71-jarige man uit Gent, dacht via een online platform te investeren in cryptomunten. Hij begon met 250 euro en kreeg valse winstupdates. Toen Michel zijn geld wilde opnemen, bleek het geblokkeerd te zijn en moest hij nog eens extra betalen om het terug te krijgen. Uiteindelijk heeft Michel bijna 300.000 euro verloren. “Ik dacht dat ik er goed aan deed en mijn dochter kon helpen bij de aankoop van haar appartement, maar nu heb ik niets meer.”

Gisèle, een 80-jarige vrouw uit Brussel, dacht dat ze op een betrouwbaar platform investeerde (vooral omdat ze ervan overtuigd was dat het de koning was die het op sociale media had voorgesteld). Ze begon met 250 euro, maar merkte al snel dat er iets niet klopte. Toen ze echter wilde stoppen met betalen, begonnen de oplichters haar lastig te vallen met tientallen telefoontjes en e-mails per dag. “Mijn familie kan u vertellen dat ik een verstandig persoon ben, maar oplichters manipuleren je en geven je geen tijd om na te denken.”

Feiten en cijfers 

  • 15 mio euro buitgemaakt in de eerste helft van 2025
  • Gemiddeld verlies per slachtoffer: 37.777 euro
  • 1.289 meldingen bij FSMA in 6 maanden, slechts het topje van de ijsberg
  • 2 op 3 slachtoffers zijn mannen van 50+
  • Nieuwe trend: fraude via recovery rooms en sociale media 
Bill
links uitlijnen
Campagnebeeld: Bill, de geldzak 

De campagne vertelt het verhaal van Bill, een goedgevulde geldzak die enthousiast investeert in een vals platform. Aan het einde is hij letterlijk platzak. De spot wordt verspreid via tv, bioscoop en online. De campagne wordt jaarlijks gedeeld door 100-den partners waardoor ze ook in publieke diensten, scholen, banken en tot in het straatbeeld te zien zal zijn. 

Samen zijn we oplichters te slim af!

Meer info  

volledige breedte