Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Pas op voor verdachte e-mails die van je bank lijken te komen

Er circuleren weer frauduleuze e-mails die zogenaamd van je bank afkomstig zijn. We kunnen dit niet genoeg benadrukken: je bank zal je nooit per e-mail benaderen om je bankgegevens te controleren.

De e-mails vragen je meestal om een actie uit te voeren, zoals het verifiëren van je bankgegevens of het activeren van een dienst. Hiervoor moet je je persoonlijke gegevens invoeren en meestal de responscode van je digipas geven.
Niet doen!
Als je zo'n e-mail ontvangt, blijf dan kalm en klik vooral niet op links! Dit is phishing: een poging om je persoonlijke en bankgegevens te stelen.

Waar moet je op letten?

- De boodschap is dringend: het bericht zet je onder druk en vraagt je om snel te handelen. Als je dat niet doet, loop je het risico dat je bankrekening wordt gedeactiveerd.

- Verdacht e-mailadres: controleer het adres van de afzender zorgvuldig. Het zal niet overeenkomen met het officiële adres van je bank.

- Verdachte links: Beweeg je muis over de links zonder erop te klikken (op een smartphone houd je je vinger op de link) om de URL te controleren. De weergegeven URL komt niet overeen met de URL van de website van je bank.

Phishing
volledige breedte
Phishing
volledige breedte
Wat moet je doen als je deze e-mail ontvangt?

- Raak niet in paniek en klik op geen enkele link.

- Als je twijfels hebt, neem dan contact op met je bank via de officiële kanalen.

- Meld de oplichting door de e-mail door te sturen naar verdacht@safeonweb.be.

- Verwijder de frauduleuze e-mail.

Heb je op een verdachte link geklikt?
  • Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
  • Geef NOOIT persoonlijke codes door.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
Ben je opgelicht?
  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.  
  • Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.