Vorige week ontvingen we meer dan 6.000 phishingberichten op verdacht@safeonweb.be die zich voordeden als overheidsdiensten.
Oplichters doen zich voor als organisaties die mensen kennen om vertrouwen te wekken.
Bestudeer de URL's waarnaar je wordt doorverwezen en het e-mailadres van de afzender altijd zorgvuldig voordat je antwoordt.
In de onderstaande voorbeelden kun je duidelijk zien dat het bericht niet is verzonden door de echte overheidsdienst.
- Raak niet in paniek en klik op geen enkele link.
- Als je twijfels hebt, neem dan contact op met je bank via de officiële kanalen.
- Meld de oplichting door de e-mail door te sturen naar verdacht@safeonweb.be.
- Verwijder de frauduleuze e-mail.
- Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
- Geef NOOIT persoonlijke codes door.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
- Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.