Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Febelfin roept burgers op om hun bancaire codes niet te delen via e-mail, telefoon of sociale media

Forse stijging aantal fraudes via internetbankieren in eerste kwartaal 2018

In het eerste kwartaal van 2018 vonden 1.361 fraudes via internetbankieren plaats. Bijna alle gevallen waren toe te schrijven aan phishing waarbij fraudeurs “vissen” naar de bancaire codes van de consument om geld te kunnen stelen van diens rekening. Dat is zo’n 60% meer dan in vergelijking met het eerste kwartaal van 2017. In bedrag spreken we zelfs van een toename van zo’n 215%.

Febelfin roept de burgers op om hun bancaire codes nooit mee te delen via e-mail, telefoon of sociale media. Op die manier hebben zij zélf de sleutels in handen om zich te beschermen tegen phishing.

Daarnaast lanceert Febelfin een oproep aan jonge mensen om nooit hun bankkaart uit te lenen. Doen ze dat wel, dan riskeren ze een geldezel te worden en dienst te doen als tussenschakel om gestolen geld door te sluizen.

Febelfin wijst er nog op dat de Belgische financiële sector op permanente basis investeert om de veiligheid van het betaalverkeer te garanderen en phishing een halt toe te roepen. Zo hebben de financiële instellingen bijvoorbeeld detectiesystemen om phishingpogingen tijdig te kunnen opsporen en laten ze phishingwebsites blokkeren van zodra ze het bestaan ervan kennen.

Lees het volledige artikel. (bron: Febelfin)

Laat je nooit meer vangen

Phishing is online oplichting door valse mails, websites of berichten. Maar hoe herken je die valse mails en hoe maak je het onderscheid met betrouwbare berichten? Slimme cybercriminelen kunnen je echt doen twijfelen. Je vindt hier een aantal tips om te beoordelen of je een bericht kan vertrouwen.

Herken valse berichten op tijd.